Wat is SEO?
Search Engine Optimalisation zorgt ervoor dat je zo goed mogelijk gevonden wordt. Over SEO zijn boeken volgeschreven. Op deze website staan alleen de ‘basics’. Hoe ver je wilt gaan in het optimaliseren van je website is aan jou.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn pagina’s en berichten zo goed mogelijk door Google worden gevonden? De keywords
Gebruik Zoekwoorden (keywords)
Wat zijn zoekwoorden?
Zoekwoorden zijn de woorden die mensen intypen in een zoekmachine als Google.
Om te zorgen dat er een goede match is tussen hun zoekopdracht en je aanbod is het belangrijk op de juiste zoekwoorden voor je website gevonden te worden. Zoekwoorden zijn dus de woorden waarop je gevonden wilt worden!
Brainstorm
Brainstorm en bedenk alle woorden die voor je website van belang zijn en schrijf ze op een stuk papier.
Tips:
- Zet de belangrijkste zoekwoorden vooraan.
- Kijk op website van collega’s (Hoe zie je ze? Klik in Internet Explorer op View> Source (Nederlandse versie: Beeld > Bron). Kijk bij “meta-tags”. Per internetbrowser en per versie is dat verschillend, even zoeken dus…)
- Gebruik het hulpprogramma voor zoekwoorden van Google https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal
- Probeer unieke zoekwoorden te bedenken, bv. je plaatsnaam of specialisme, zodat mensen die b.v. in je woonplaats iemand zoeken bij je uitkomen.
Het toepassen van deze zoekwoorden:
- Gebruik deze zoekwoorden in de kopjes, tekst, maar ook in de titel en de beschrijving (description) .
- Gebruik alle zoekwoorden minstens 1 maal in uw teksten.
- Een zoekwoord mag nooit twee keer achter elkaar voorkomen.
- Een zoekwoord te vaak herhalen in een kort stukje tekst wordt door Google (soms zelfs ten onrechte) gezien als spam. Gebruik 3 tot 6 procent zoekwoorden en verspreid ze over de pagina, bovenaan iets meer dan onderaan.
- Zoekwoorden moeten nooit overmatige opmaak bevatten (bv vet en ook nog cursief).
- Zorg wel dat de inhoud van je website leesbaar blijft en het doel van de pagina niet ondergeschikt raakt aan het zo vaak mogelijk melden van uw zoekwoord.
- Verwerk zoekwoorden in de linkomschrijvingen (dus niet “klik hier”, maar “ lees verder over het Liliane Fonds” ) en de alt-tags (dit zijn de teksten die verschijnen als je met je muis over een afbeelding gaat)
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn pagina’s en berichten zo goed mogelijk door Google worden gevonden? Tekst schrijven
Tekst schrijven
- Internetters lezen niet maar scannen, met name de eerste twee blokjes. Ze gaan op zoek naar woorden die hun interesse opwekt.
- Houd het kort. Internetters lezen geen hele lappen tekst.
- Maak nieuwsgierig, verzin verleidelijke, pakkende kopjes.
- Gebruik veel tussenkopjes.
- Gebruik eventueel een opsomming.
- Houd ook de zinnen kort en maak geen ingewikkelde constructies.
- Denk als je bezoeker: Wat wil ik weten?
Stem daar uw tekst op af.
- Verplaats je in je bezoeker: oudere mensen hebben baat bij grotere letters; jongeren prefereren soms “je” als aanspreekvorm.
- Orden je tekst: wat is de meest logische plaats voor bepaalde informatie? Vindt je bezoeker snel de meest essentiële informatie van je bedrijf?
- Kijk op vergelijkbare websites en kijk wat goed en niet goed is, maar kopieer dit niet. (zoekmachines houden van “nieuwe” tekst)
- Gebruik spellingcontrole.
- Tekst wordt effectiever door in de pagina mensen te motiveren (enthousiasmeren) en onderaan de pagina mensen te activeren (aan te sporen om bijvoorbeeld contact op te nemen).
Opmerkingen t.a.v. De homepage
- De eerste pagina moet de essentie van inhoud van de website weergeven en net genoeg ‘onthullen’ om iemand te prikkelen door te klikken.
- Geef aan: Wat je doet, wat je specialisme is, wat je onderscheidt van anderen.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn pagina’s en berichten zo goed mogelijk door Google worden gevonden? Invullen velden
Invullen velden per pagina of bericht
Onderaan je pagina’s en berichten (dus onder de Tekst-Editor) zie je een venster ‘Theme SEO Settings’.
Hier zie je de volgende invulvelden:
Custom Document Title: (Optioneel) Geef hier een aanvullende titel voor je bericht in: BV: Websites voor fotografen | Maak betere portretfoto’s met weinig middelen.
Custom Document Titles zijn belangrijk voor zoekmachines en bezoekers. Het is vaak de blauwe klikbare link in de zoekresultaten en wordt gebruikt voor de namen van de tabs in je browser en de favorietenlijst.
Custom Post/Page Meta Description: Geef in 1 zin weer waar je pagina of bericht over gaat. Gebruik woorden waar je graag op gevonden wilt worden. In principe is de Description niet zichtbaar voor je bezoekers. Soms wordt de beschrijving gebruikt in de zoekresultaten, onder de blauwe link. Zorg ervoor de jouw beschrijving/description internetters ‘verleidt’ om op jouw website te klikken!!
Custom Post/Page Meta Keywords: Kun je leeg laten.
Custom Canonical URL: Kun je leeg laten.
Custom Redirect URL: Kun je leeg laten.
Klik op “Bijwerken”.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn berichten zo goed mogelijk door Google worden gevonden?
Open het bericht (Dashboard> Alle berichten> Klik op het betreffende bericht)
In de rechterkolom is een tabblad “Tags”
Som hier (ook) de belangrijkste woorden uit je bericht op.
Klik op “Toevoegen”. Klik op “Bijwerken”.
PS: Categorieën en Tags kunnen nog meer in detail worden bewerkt in de rubrieken Dashboard> Berichten > ‘Categorieën’ en ‘Tags’.
Hier kun je de “Slug” (URL vriendelijke versie van de naam) en een omschrijving van de categorie/ tag invullen.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn website zo goed mogelijk door Google wordt gevonden? Algemene tips
- Zorg dat er naar je website wordt gelinkt.
Vooral Google geeft sites een ranking aan de hand van de verwijzingen naar die sites - Ververs je site regelmatig.
Sites die regelmatig worden ververst, worden hoger aangeslagen dan sites die niet worden onderhouden. - Meld je actief aan: http://www.google.nl/intl/nl/add_url.html
- Maak gebruik van Social Media, zoals Twitter, Linkedin, Facebook, enz
Maak een account en plaats regelmatig berichten. Verwijs daarbij naar je website. - Meld je aan bij relevante nieuwsgroepen
- Denk ook aan adverteren in kranten, verspreiden van flyers, visitekaartjes en ander promotiemateriaal
Wat is een Slug of Permalink? /Hoe kan ik aanpassen wat in de URL wordt getoond? (b.v. www.site.nl/foto/landschappen)
WordPress genereert automatisch ‘namen’ voor de pagina’s .
Bijvoorbeeld: http://www.websitesvoorfotografen.nl/?page_id=11
Vooral het laatste gedeelte (/?page_id=11) is niet Googlevriendelijk.
True Colors Design helpt je al door de naam van je pagina over te nemen.
Wil je het zelf nog verder aanpassen?
Ga naar: Dashboard> Pagina’s> Alle Pagina’s
Als je met je muis boven een pagina gaat zie je de volgende opties:
Bewerken – Snel bewerken – Prullenbak – Bekijken
Gebruik: ‘Snel bewerken’ en pas het veld “Slug” aan.
Wat is een Ping?
Zodra je een post plaats, wil je natuurlijk aan zoveel mogelijk mensen laten weten dat je een nieuwe post hebt! Daarom moet je een ping lijst hebben. Zodra jij een nieuwe post plaats, zal je blog naar al deze websites pingen en die zullen kopie van je post maken en publiceren (of althans een deel ervan). Dit geeft jou backlinks met de keywords die jij wilt (die heb je natuurlijk in je titel staan!).
Lijst met ping services: zie: http://www.seoking.nl/zoekmachine-optimalisatie-voor-wordpress-blogs/